Annons
Lärarprofilerna Mikael Bruér, Sara Bruun och Alexander Skytte förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Publicerad 3 december 2019

Fakta

Pisa 2018 resultaten

Läsförståelse.

  • PISA 2018: 506 poäng.
  • PISA 2015: 500 poäng.
  • PISA 2012: 483 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 487 poäng. Bara fyra OECD-länder har nu statistiskt säkerställt högre resultat än Sverige, däribland Finland.

Matematik

  • PISA 2018: 502 poäng.
  • PISA 2015: 494 poäng.
  • PISA 2012: 478 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 489 poäng.

Naturvetenskap

  • PISA 2018: 499 poäng.
  • PISA 2015: 493 poäng.
  • PISA 2012: 485 poäng.
  • OECD-genomsnittet i PISA 2018 är 489 poäng.

Här kan du läsa hela rapporten.

Relaterat

Nedskärningar, likvärdighet och ”systemkollapsbrasor”. Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Svenska 15-åringar presterar bättre i såväl naturvetenskap som matematik och läsförståelse jämfört med mätningen från 2015.

Sveriges resultat är nu tillbaka på samma nivå som 2006, vilket betyder att man i princip återhämtat sig från den kraftiga nedgången under början av 2000-talet.

Läs mer om Pisa 2018 här.

I samband med att den internationella mätningen presenterades sattes läraryrket återigen under lupp. Skolvärlden har pratat med tre lärarprofiler som ger sin syn på det senaste Pisa-resultatet.

 

ALEXANDER SKYTTE, lärare i idrott och hälsa på Skälbyskolan i Järfälla och initiativtagare till Lärarmarschen:

Vad säger du om Pisa-resultaten?

– Jag förvånas över att resultatet har gått upp. Jag hade nästan förväntat mig att det skulle gå ner eftersom vi ser en situation i skolan just nu med nedskärningar och där man pushar lärare och elever allt hårdare. Problemet med att Pisa-resultaten går upp är att man ser att det fungerar att pressa lärare och elever. Men frågan är hur länge man klarar av att göra så.

Vad tror du resultaten kan få för konsekvenser i din lärarvardag?

– Jag tror att resultaten kan komma att användas som ett slagträ. Det kan komma att underminera de lärare som klagar på systemet eller lyfter saker som inte fungerar. Det kan leda till problem.

– Problemet med Pisa är att man som lärare inte kan gå ut som vinnare. För om resultatet går ner handlar debatten om att skolan suger och att lärare måste ta i lite mer – och lösningen är att vi ska jobba ännu hårdare.

– Om resultatet går upp, som det gör nu, då visar man att det fungerar att pressa lärare – och då kan man göra det lite mer för att få upp resultaten ytterligare.

Hur tror du resultatet kommer att påverka skoldebatten?

– Jag är orolig för hur Pisa-resultaten kommer att användas. Jag är jätteglad för att resultaten går upp, för det är ju målet för alla oss som driver en kamp för en bra skola. Men självklart hade jag hoppats på att likvärdigheten också skulle gå upp. Nu måste vi lägga större fokus på likvärdigheten.

Forskare varnar för att låta Pisa påverka för mycket. Lägger vi för stor vikt på resultaten?

– Ja, jag tycker att vi mäter alldeles för mycket. Det är New public management-grejen att man ska mäta allt in i minsta detalj. Då tappar man de mjuka värdena som har större påverkan än vad man tror. Så länge eleven presterar bra på provet så spelar det ingen roll om du bränner ut sig eller hur trött du är på din fritid.

 

SARA BRUUN, lärare i engelska på Ringsjöskolan i Höör:

Vad säger du om Pisa-resultaten?

– Det är klart att det är glädjande nyheter. Det som gör mig väldigt orolig är skolsegregationen. Det fria skolvalet skapar en högre segregation och det är verkligen någonting som man måste arbeta med. De stökiga skolorna blir stökigare och de högpresterande skolorna blir mer högpresterande – är det så vi vill ha det i Sverige? Det är inte det systemet jag vill ha i alla fall.

Vad tror du resultaten kan få för konsekvenser i din lärarvardag?

– Jag tror faktiskt inte att det får några särskilda konsekvenser. Det kommer inte att spela någon större roll för oss som är ute på golvet. Vi fortsätter slita på i vardagen.

Hur tror du resultatet kommer att påverka skoldebatten?

– Jag hoppas att de här alarmisterna som gapar om hur dålig svensk skola är faktiskt kan dämpa sig och låta lärarna göra ett bra jobb. På Twitter kommer politiker i alla läger slå sig för bröstet för vilken fantastisk skola de har skapat – samma politiker som har gapat om vilken kass skola det är. Snacka om att vända kappan efter vinden.

Forskare varnar för att låta Pisa påverka för mycket. Lägger vi för stor vikt på resultaten?

– Går jag ner i lärarrummet på min skola så tror jag inte så många vill diskutera Pisa, för folk hinner inte läsa om det. Vi är mitt uppe i betygssättning och bedömningar. Man konstaterar att det har hänt något nytt i nyheterna. Det har blåst över om någon vecka. Så för den vanliga läraren spelar inte detta så stor roll, tror jag.

 

MIKAEL BRUÉR, universitetsadjunkt vid Malmö universitet med en bakgrund som lärare i SO på högstadiet och gymnasiet:

Vad säger du om Pisa-resultaten?

– Det är i linje med vad jag personligen förväntade mig. Man får se det som att det här var ett steg i rätt riktning. Det var en pinne mindre på ”systemkollapsbrasan”, och det är väl positivt. Men det som är mest anmärkningsvärt är att likvärdigheten inte har blivit bättre. Vi har ett skolsystem som sliter isär samhället och framförallt missgynnar de som behöver skolan allra mest.

Vad tror du resultaten kan få för konsekvenser i lärarvardagen?

– Jag tror inte att det kommer att få några vidare konsekvenser. Lärarvardagen är hård och tung som den är och i bästa fall kommer resultaten inte att påverka negativt. I värsta fall kan politiker ta det här som en intäkt för att säga: ”titta vad bra det fungerar, nu behöver vi inte satsa något mer”.

– Jag har en tendens att vara pessimistiskt lagd och i det här sammanhanget skulle jag bli förvånad om det inte finns politiker någonstans i de 290 kommunerna som tar det som en intäkt för att visa att de satsningar som har gjorts är tillräckliga.

Hur tror du resultatet kommer att påverka skoldebatten?

– Pisa-resultaten kommer att påverka skoldebatten som alla stora rapporter gör. Man använder det för att stärka sin egen ståndpunkt. Jag har redan sett att borgliga politiker är ute och poängeter att deras reformer har gett resultat.

– Jag har även sett nuvarande regeringspolitiker som pratar om att bland annat lärarlönelyftet har bidragit till Pisa-ökningen. Pisa har blivit ett slagträ i debatten tyvärr.

Forskare varnar för att låta Pisa påverka för mycket. Lägger vi för stor vikt på resultaten?

– Det gör vi. Det är klart att Pisa-resultaten är betydelsefullt och det ska det vara. Men sedan är frågan i vilken betydelse och hur man använder resultaten. Jag tror att man ska vara rätt försiktig med att använda resultaten som första linjens utgångspunkt när man formulerar sin politik, då tror jag man riskerar att gå fel.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons
Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Annons

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons