Efter tjugo år i yrket är det fortfarande en pirrig tid

Vårtider med härlig fågelsång och grönska. Ljusa kvällar om våren, för att citera Kristinas vackra sång ur Kristina från Duvemåla. Men även en blick som sneglar långt bort i fjärran mot det där nya. Höstterminen, ett nytt härligt fräscht krispigt blad av möjligheter. Ett tomt ark redo att fyllas på med nya planer och nya möjligheter.

För min del så innebär det att åter hälsa en ny årskurs 7 välkommen. Klassrummet ska nu få en ny grupp individer som bor in sig. Vad ska vi göra? Hur ska vi ha det? Vad behöver tas bort? Vad behöver beställas in?

Hur ska höstens undervisning utformas? Vilka projekt vill jag verkligen satsa på? Vilka projekt vill jag behålla och damma av från arkiven? Finns det några nya böcker som behöver skaffas in eller nya hemsidor jag lagt i min ”jag kollar senare”-samling?

En ny kalender behöver snart hitta till mitt skrivbord så planerna kan konkretiseras och se om de håller i en realistisk tidsplan.

Efter tjugo år i yrket så är det här fortfarande en pirrig tid. Så fylld av möjligheter och förtjusning. Ett helt nytt ark med planer och förväntningar för mig.

”Det ger energi och nya infallsvinklar”

Jag har även den senaste tiden haft två kandidater med mig i undervisningen. Att tillsammans med dem prata undervisning, reflektera över ledarskap och fundera över vad en lektion ska innehålla ger även det energi och nya infallsvinklar till min egen undervisning.

Tänk så många som tar sin examen nu i vår och alla har helt oskrivna vita blad att fylla med planer och undervisningsidéer. Det ska bli kul att möta er alla på våra skolor! Hoppas nu även att höstens val resulterar i konkreta ”det här gör vi för dig och ditt klassrum direkt när vi vinner valet” så ni får de bästa förutsättningarna vid yrkesstarten.

Snart är sommarlovet här och ja, det ser jag verkligen fram emot, men som alltid när våren är här så pirrar det lite extra när jag tänker på hösten och alla möjligheter som då åter finns. En sann fördel med vårt jobb. Varje läsår kommer med nya möjligheter och nya fräscha krispiga blad att fylla.

Kommentera
Karin Boberg
Karin Boberg

Karin Boberg är lärare i SO på Glömstaskolan även förstelärare i ledarskap. Undervisar även vid Södertörns högskola, föreläser i olika sammanhang och författare två böcker med en tredje på gång. Skriver även på den egna bloggen karinbyggerundervisning.com

Karin har arbetat som SO- lärare sedan 2003 både inom den privata och kommunala skolvärlden. Hon även varit fackligt engagerad och föreläst för  lärarstudenter och nyexaminerade lärare hur de ska få en bra start i yrket. Karin har även jobbat som skolledare.

Karin bloggar om skolvardagen från ämnesarbete och anpassningar till de små detaljerna som får undervisningen flyta och de funderingar som yrkesvardagen ger.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm