smileys

Åsa Fahlén, Johanna Jaara Åstrand och Karl Petter Thorwaldsson håller upp varsin smiley för hur de ser på svensk skolas framtid.

| Foto: Jonas Fond
Likvärdig skola

Tre glada smileys för svensk skola

Så här ser Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och LO på svensk skolas framtid. Hoppfullt med glada smileys.
Men finansminister Magdalena Andersson (S) kunde inte lova mer pengar till att göra skolan mer likvärdig.

Efter diskussionen om likvärdighet höll Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet, upp varsin smiley med hjärtan i stället för ögon. LO:s ordförande Karl Petter Thorwaldsson var lite mer moderat och nöjde sig med en standardsmiley.

Det var deras svar på frågan om vilka förhoppningar de har om en mer likvärdig skola inom om fem års tid.

– Det handlar om att skapa ett demokratiskt samhälle där alla kan ta plats. När utvecklingen går åt ett annat håll, då måste skolan vara likvärdig, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Frågan som ligger i grunden är statens ansvar för skolan och hur det i så fall ska se ut.

– Skolfrågan har kidnappats av blockpolitiken, men båda blocken är för små för att bestämma över den på lång sikt, säger Karl Petter Thorwaldsson.

– Valfriheten är här för att stanna, men den måste gå att styra. Resultaten går ner i källaren och vi kan inte se på när det inte funkar, säger han.

Skolkommissionen har i uppdrag att skapa ett förslag på hur likvärdigheten ska stärkas.

– Finansieringen är en fråga av många för hur vi ska bryta skolsegregationen. För att stärka likvärdigheten krävs det en ökad samverkan mellan stat och huvudmän, säger Anna Ekström, Skolkommissionens ordförande.

Enligt deras förslag ryker de 65 riktade stadsbidrag som ofta innebär komplicerade ansökningsprocesser. Kvar står två finansieringsförslag.

Ett kommunspecifikt finansiellt golv för undervisning och elevhälsa, med ett ökat bidrag till de kommuner som har större behov av kompensatoriska insatser.

– För enskilda kommuner blir det lika mycket pengar eller mer, och de behöver inte redovisa allt. Det handlar om en ökad statlig styrning men mindre detaljstyrning, säger Anna Ekström.

Eller så blir det en återgång till sektorsbidrag, där kommunerna själva bestämmer hur resurserna ska fördelas mellan skolorna.

På frågan om varför inte hela skolans finansiering helt blir statlig svarar Anna Ekström:

– Vad är ett förstatligande? Hittills har jag inte fått ett svar på den frågan.

Magdalena Andersson, finansminister, är nöjd med sina insatser.

– Så mycket pengar som vi har investerat i skolan på så kort tid, det vet jag inte om det någonsin har hänt, säger hon.

Finansministern vill också se begränsningar när det gäller vinster i välfärden, och fick applåder.

– Att tjäna pengar är en drivkraft, och släpper man in privata aktörer så behövs det ett tydligare regelverk. Satsar vi pengar på skolan vill vi att de ska hamna i skolan och inte i ett riskbolag som kanske inte ens betalar skatt i Sverige.

Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande (S) i Norrköping är positiv till ett ökat statligt inflytande på skolområdet.

– Kan man visa att en statlig styrning går bättre för ungarna, då är jag beredd att acceptera det.

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka (M) oroar sig för statlig styrning i de skolor som går bra och vill hellre se att det ska gå att stänga även kommunala skolor som inte levererar.

– Vi måste säkerställa att vi inte får mindre resurser till skolor med goda resultat, säger Anna Ekström.

Lars Stjernkvist efterlyste politiskt samarbete i skolfrågan.

För Karl Petter Thorwaldsson handlar skolans resning och likvärdighet främst om en sak:

– Vi måste fördela resurser baserat på vad forskare säger och på fakta, inte baserat på åsikter.

Fotnot: Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och LO samarbetar under devisen ”Ge alla elever samma chans”.

magdalena

Finansminister Magdalena Andersson (S).

| Foto: Jonas Fond
seminarie

Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande (S) i Norrköping, Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka (M) och Anna Ekström, generalsekreterare på Skolverket.

| Foto: Jonas Fond
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm