Annons
Varken den öppna grundskolan eller den stängda gymnasieskolan är sig lik. Foto: Shutterstock

Corona-enkät: Så påverkas lärarna i fem kommuner

Publicerad 25 mars 2020

Relaterat

Teknikstrul, oro för elever som behöver stöd och funderingar kring betyg och bedömning. Det är några av de saker som lärarna brottas med just nu.

Grundskolan har rekordhög frånvaro av såväl elever som lärare och gymnasieskolan gick över till distansundervisning för ungefär en vecka sedan.

Skolvärlden gjorde en rundringning till lärare runt om i landet för en lägesrapport. Hur påverkas de av den extraordinära situationen, och vilket stöd får de av huvudmännen?

Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare i svenska och engelska, vice kommunombud LR Göteborg:

De duktiga eleverna funkar ju alltid

Anne-Catherine Ernehall– Det ser lite olika ut på olika skolor, men det finns tydliga och klara direktiv från förvaltningen. Det är för tidigt att säga nu hur det går i längden, men vi gör vårt bästa och det går hyfsat bra. Sen finns det en allmän oro. För sådant som att ta sig till jobbet med kollektivtrafik till exempel, säger Anne-Catherine Ernehall.

Hur går det med distansundervisningen på gymnasiet?

– Just nu säger alla att det som man kan råda över själv – planering och undervisning – fungerar bra. Men vi har haft tekniska problem med överbelastning av plattformen.

Hon berättar att kommunförvaltningen var ute snabbt när rekommendationen från regeringen kom på tisdagen för en dryg vecka sedan.

– Vi kallades till ett möte på tisdagseftermiddagen där vi fick klart för oss att lektionerna övergick till distans. Sen fick vi onsdagen och torsdagen på oss att förbereda lektioner och även själva få lite snabblektioner i digitala verktyg. Från fredagen var det undervisning enligt schema. Vi följer schemat som det ser ut och eleverna vet att det ska vara på plats.

Anne-Catherine Ernehall säger att det finns två huvudsakliga orosmoln för gymnasielärarna i Göteborg: Att de tekniska systemen ska överbelastas (igen), och hur det ska bli med de elever som riskerar att inte uppnå målen eller som har mycket frånvaro sedan tidigare.

– Det finns en viss oro för att man inte kan hjälpa alla att nå målen. De duktiga eleverna funkar ju alltid. Men så finns de elever som behöver mer stöttning, det är där det är svårt. Det är för tidigt att säga nu hur det går, men vi gör vårt bästa. Vi är verkligen i början av detta så vi får väl se hur det går. Det lär väl hålla på ett tag, säger hon.

 

Ragnar Sjölander, gymnasielärare i engelska och svenska, ordförande för LR Stockholm:

Ragnar SjölanderDet går inte att hålla samma kvalitet

– Alla kommunala grundskolor är fortfarande igång. Det är hög frånvaro bland eleverna och detsamma gäller den pedagogiska personalen. Det är väl kanske en tredjedel på vissa skolor som är borta och vi märker att våra medlemmar är väldigt hårt ansträngda av situationen. Men i stort sett pågår undervisningen enligt planen, säger Ragnar Sjölander.

– Sedan finns det en beredskap för om skolstängning på grundskolan skulle bli aktuell. Då är tanken att det ska finnas en så kallad ”krisskola” i varje stadsdel för de elever som behöver tillsyn.

Hur ser beredskapen och stödet från huvudmannen ut?

– Det är delegerat ner på skolnivå och rektor att göra riskbedömningar och anpassa verksamheterna. Det skickas ju inte ut några extra resurser eller personer som kan hjälpa till på skolorna. Min uppfattning är att det är en väldigt ansträngd situation för de som fortfarande är igång i grundskolan.

Samma dag som Skolvärlden ringer upp så har det fattats beslut att modersmålslärarna i Stockholm, på både grundskolan gymnasiet, får arbeta på distans.

– Det fanns en stor oro bland många av våra medlemmar för att åka runt på så många skolor som de har – de kan ju handla om upp till tio skolor på en vecka. Facket har varit pådrivande i det beslutet, säger Ragnar Sjölander.

Hur ser det ut med distansundervisningen på gymnasiet?

– Det är ett tekniksprång som har skett här. När det väl bestämdes så satte vi oss ner i engelsklärargruppen och gick igenom de verktyg som finns i Stockholms skolplattform. Lärare som hade större erfarenhet tipsade andra kollegor och sedan var det i stort sett dags att köra igång dagen därpå.

– Jag är väldigt imponerad över hur lärare så snabbt kan ställa om. Sedan är det så att många är överens om att man måste sänka tempot, omfattningen och därmed kvaliteten i undervisningen. Det går inte att hålla samma kvalitet som i den reguljära undervisningen. Det finns en stor oro för att de elever som behöver ordning och reda och en undervisning med tydliga ramar ramlar mellan stolarna i det här systemet. Där har alla skolledningar i gymnasiet uppmanat att fånga upp de eleverna. De kan ju faktiskt komma till skolan fortande och få undervisning där.

 

Thomas Ekholm, gymnasielärare i svenska, engelska och it-pedagogik, kommunombud, Skellefteå:

Det finns planer för vilka stadier man ska prioritera

Thomas Ekholm– Stödet från kommunen har varit helt okej. Det finns kanaler med information så att det ska bli tydligt och de försöker komma med information en gång om dagen, så att vi får en kontinuerlig uppdatering och inte att varje chef ska säga olika saker. Det är tacksamt. Nu prioriterar vi helt enkelt eleverna och försöker göra så bra vi kan i undervisningen, säger Thomas Ekholm.

Hur har det fungerat att ställa om till distansundervisning på gymnasiet?

– Det har fungerat ganska bra. Vi valde att vänta lite grann och gick inte över direkt utan i måndags. Så förra veckan jobbade vi ganska mycket med eleverna, vi övade och försökte göra dem bekväma, och vi fick tid att förbereda oss genom att ställa frågor till tekniker och andra kunniga. Det var jätteskönt.

Finns det en beredskap i kommunen för om grundskolan också ska stängas?

– Ja, nu inventerar de till exempel vad det finns för digitala möjligheter hemma. Det finns planer för vilka stadier man ska prioritera. Man har sagt att även vi på gymnasiet ska göra registerutdrag hos polisen för att vi eventuellt ska kunna jobba på lägre stadier. Blir det så att samhället stänger ned ännu mer så måste vi först och främst säkra för förskola och lägre åldrar, de som har ett större behov av tillsyn än äldre eleverna har.

Hur ser det ut i grundskolan nu, är många borta?

– Vecka 11 och 12 var det ganska många borta, men nu vecka 13 nu är det ungefär som en vinterkräksjuka i frånvaro. Så det är lite lugnare, men de har varit tydliga med att man ska stanna hemma om man har symtom.

 

Catherine Sonesson, kommunombud LR Karlstad:

Alla elever inte har lika lätt att ta till sig distansundervisning

Catherine Sonesson– Kommunen har faktiskt varit helt fantastiska i det här. De har gjort utbildningspaket på ett dygn, över natten, till oss som jobbar i grundskolan, och vi har haft två studiedagar. Ett jättebra material för hur detta ska gå till. Vi är på väldigt olika nivåer när det kommer till vår digitalisering, dels mellan individer och skolor. Jag är imponerad när det kommer till kringinformation, att planer är i ordning, att det finns en krishantering och kommunikation med facket. Jag har varit i kontakt med andra i landet, och det verkar vara väldigt varierande hur det har gått till.

Då verkar det som att det finns en beredskap för om även grundskolan skulle stängas?

– Ja, vi är färdiga. Vi kan köra i morgon om det krävs.

Hur ser det ut i grundskolan nu, är många borta?

– Det är förvånansvärt många på plats. Förra veckan hade vi tio till fjorton stycken i varje klass som var borta, alltså ganska många. På skolan där jag jobbar var drygt 150 av 500 elever sjukskrivna, men nu ser det bättre ut. Det känns nästan lite positivt, mitt i allt elände. Men vi hoppas och tror att man kommer att hålla skolorna öppna så länge som möjligt, och bestämmer man någonting annat så är vi beredda, så känns det.

Hur har det fungerat att ställa om till distansundervisning på gymnasiet?

– Hittills förvånansvärt bra faktiskt. Vi hade ett system som strulade lite, men nu har vi gått över till Teams och då fungerar det bättre. Men det är klart att alla elever inte har lika lätt att ta till sig distansundervisning, så där finns en oro, att de som är i behov av extra stöttning ska hamna efter.

Vad går beredskapen ut på?

– Dels har vi genomgått utbildning för att handhava själva systemet. Sen har vi kört live med elever och låtsats att de är hemma och att lärarna är i skolan. Vi har alltså hunnit prova lite light, och vi är redo. Sedan har vi också en beredskap för hur vi ska göra med eleverna i grundskolan som inte kommer fixa detta själva, och då tänker jag på de som har diagnoser och stora behov av stöttning. De måste vi kanske ta till skolan ändå. Det är ju specialpedagoger och andra som sitter i våra elevhälsoteam som har hand om det, men jag vet att det finns listor på vilka elever i varje klass som är i riskzonen för att inte klara av distansundervisning. Så man är förberedd.

 

Catharina Niwhede, kommunombud LR Malmö:

Något speciellt stöd kan jag inte säga att vi har fått

Catharina Niwhede– Våra lärare verkar vara väldigt digitala måste jag säga. Det verkar som att omställningen till distansundervisning på gymnasiet fungerar hyfsat bra, men sen tycker de inte att det blir samma kvalitet, för det personliga mötet är ju mycket viktigt. Men det rullar på. Vissa jobbar dock lite för mycket och är väldigt ambitiösa nu när arbetstiden blir helt gränslös, då man inte går till jobbet och går hem på samma sätt. Men vi har bra rektorer som säger att lärarna ska ta det lugn och inte vara överambitiösa.

Hur har stödet från kommunen fungerat?

– Det är bara en vecka sedan vi gick över till digitalt. Vi fackliga har diskuterat om vi inte skulle ta och be om att få paus för att utvärdera hur lärarna har det. Något speciellt stöd kan jag inte säga att vi har fått, utan det är de digitala verktyg som redan finns. De verktygen har ju lärarna använt tidigare också som ett stöd till elever som är sjuka till exempel. Då lägger man alltid ut lektionsplanering och läxor. Så jag kan inte påstå att våra medlemmar har fått något speciellt stöd.

Finns det en beredskap i kommunen för om grundskolan också ska stängas?

– Det som är sagt är att om man måste stänga grundskolor så kommer man hålla fem grundskolor öppna i fem skolområden. Det gäller f-3 och fritids, och sen är årskurs 9 prioriterat. Man kommer att ha kvar en skola i varje område, och det handlar om barn till de föräldrar som har viktiga samhällsfunktioner. Lärare ska också rapportera in hur de ligger till i det digitala arbetet.

Hur ser det ut i grundskolan nu, är många borta?

– På vissa grundskolor har vi tjugo lärare som är borta och det är många barn som hålls hemma. Det är ganska tomt.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Facket om nya sparkraven: ”Det känns orimligt”

Nedskärningar

Besparing på 35 miljoner både oroar och ifrågasätts. 

Annons
Annons

Personer aktiva på Skoltwitter stängdes av

Twitter

Utbildningsminister Anna Ekström vädjade att få dem tillbaka. 

Annons
Annons
Annons

LR: Skolverkets siffror kan dölja corona-effekter

Betyg

Fler niondeklassare än tidigare är behöriga till gymnasieskolan efter coronavåren. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén varnar för att det inte är hela bilden.

Annons
Granskning: lärarbristen

”Obehöriga lärare är billigare att anställa”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Bokmässan 2020

Följ Skolvärlden live på Bokmässan

Webb-tv

I fyra direktsända studioprogram bevakar Skolvärlden de viktigaste skolfrågorna och vägleder lärare bland intressanta seminarier på Bokmässans bildningshubb.

Svenskläraren: ”I dag vill fler unga skriva än tidigare”

Läsa och skriva

Elisabeth Engvall Younsi vänder på perspektivet att unga skriver sämre i dag.

Forskare: Unga skriver inte sämre

Svenska

Elevers bristande skrivförmåga har väckt het debatt. Men Karin Forsling tror inte att unga skriver mindre, eller sämre. 

Sara Bruun: Tvinga eller locka – vi måste se till att unga läser mer

Blogg

”Om vi inte lyckas inspirera, motivera eller locka unga till frivillig läsning, ja, då måste vi sätta ner foten och faktiskt tvinga dom”, skriver Sara Bruun.

Ledarskap

Lärarna om konsten att äga sitt klassrum

Ledarskap

Vill du utveckla ditt ledarskap? Då måste du utmana dig själv och börja prata om det med dina kollegor.

Expertens kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Ledarskap

John Steinberg ger sina bästa tips på hur du som lärare kan bli en bättre ledare genom kroppsspråket.

Granskning: Klasskillnader hamnar i skymundan

Studie

Trots skillnader i betyg och tillgång till utbildade lärare – klassernas samlade resultat inte i fokus. 

Studie- och yrkesvägledning

Så blir lärare och syv bättre på att samarbeta

Syv och lärare

Läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren David Spak vet vad som krävs för att nå ett lyckat samarbete över professionsgränserna.
 

Minskad lärarstress efter treårigt forskningsprojekt

Arbetsmiljö

Lokalombudet: ”Nu slipper vi uppfinna hjulet flera gånger”.

Satsningen ska få fler att bli lärare: ”Inte ett så stort steg”

Lärarutbildning

Omställningsorganisationen TRR och Beredskapslyftet inleder samarbete för att locka fler att omskola sig till lärare.

Lärare fick fel lön – i tre år

Lön

Får 60 000 kronor efter registreringsmiss.

Kritiken mot FHM: Lärare kan vara ett riskyrke

Corona

"Läraren förtjänar att veta det mest troliga". 

Studie- och yrkesvägledning

”Vi vill öka samarbetet mellan skola och arbetsliv”

SYV

På Dalängskolan i Lidköping får eleverna sin lunch serverad med en framtidstanke.

Debatt: ”Kunskap och bildning – nej tyvärr!”

Debatt

”Fokus på kunskap och bildning” är en god ambition men tyvärr, den fullföljdes inte. Nu får vi väl dras med dessa kursplaner i tio år”, skriver professorn Hans Albin Larsson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Ökad risk för utbrändhet bland socialt engagerade lärare

Forskning

Lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade. 

Rekordstor vikariebrist tär på lärarna i grundskolan

Arbetsmiljö

Kommunombudet: ”Det blir nödlösning på nödlösning”.

Debatt

”Ingen vinner på att lärare arbetar för mycket”

Debatt

"Vi måste lita på vår förmåga att värdera elevernas kunskaper utan att vi samlar in så mycket material att vi går under", skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lön

Skolorna nobbar lärarpengar – för att undvika orättvisa

Stadsbidrag

Ulricehamn tackar nej till lönetillägg på 10 000 kronor i månaden åt fyra lärare.

”Skolans besparingskrav får förödande konsekvenser”

Debatt

"Så länge besparingskraven sitter i kommunens väggar, likt fossiler i berggrunden, kommer utbildning inte ses som viktigt", skriver läraren Elsa Jensen.

Kommentera

1,6 skolmiljarder i budgeten – ”Viktigt att de går till rätt saker”

Budget

Regeringen lägger 1,6 miljarder kronor på skolan i budgeten för 2021.

Skolinspektionen

LR om förslaget: ”Ett plåster på en öppen fraktur”

Förslag

Lärarnas Riksförbund välkomnar hårdare tag mot oseriösa aktörer, men menar att grundproblemet är ett annat.

Förslag: Gör det lättare att stänga skolor

Nya regeländringar ska stoppa oseriösa skolaktörer, menar utbildningsminister Anna Ekström. 

Debatt

Astrid: ”Jag är inte som de andra”

Debatt

”Jag är annorlunda. Jag är inte som de andra. Men jag är väl fortfarande lika mycket värd som de andra eleverna i klassrummet?”, skriver Astrid som har adhd och går andra året på gymnasiet.

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Efter kritikstormen: Regeringen släpper på hemligstämplingen

Sekretess

Nytt förslag ska öppna Skolverkets register.

Skolverkets register hemligt i Sverige – men offentligt i EU

Sekretess

Skolverkets hemligstämplade register kan enkelt laddas hem via EU-kommissionens hemsida.

Idéburna friskolor: ”Uppgifterna ska självklart vara offentliga”

Offentlighetsprincip

Offentlighetsprincipen bör även omfatta friskolor. Det menar Håkan Wiclander som är ordförande i Sveriges idéburna friskolor (ISR).
 

Skyddsombudens larm: Elev till sjukhus och avbrutna lektioner

Arbetsmiljö

Den dåliga luften på en skola i Gällivare kräver snabba åtgärder, enligt en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Debatt

”Tidsbudgetera för bättre arbetsmiljö”

Debatt

”Ett första steg för att hjälpa våra medlemmar vore att driva frågan om tydliga, tidsbudgeterade tjänstefördelningar”, skriver Anne-Catherine Ernehall, gymnasielärare och biträdande kommunombud och lokalombud för LR i Göteborg.

Kommentera
Fackligt

LR inleder nytt samarbete med Skolledarförbundet

Lärarfacken

Men att samverkan skulle ske istället för den omtalade organiseringen med Lärarförbundet, tillbakavisas av LR:s ordförande.

Debatt

Skolverket: Nationella proven ska genomföras som planerat

Replik

I en replik skriver Skolverket att planen är att genomföra de nationella proven som planerat.

Kommentera

”Det finns igen logik i att ställa in proven”

Debatt

"Att Skolverket skulle sakna adresser till Sveriges skolor är inte ett rimligt skäl att ställa in nationella proven", skriver debattörerna.

Kommentera
Läromedel

Lärare kan inte köpa läromedel: ”Dramatiskt olikvärdigt”

Rapport

Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel.

Lärarförbundet röstar ja: ”Hoppas LR kommer tillbaka”

Lärarfacken

På onsdagen beslutade Lärarförbundets kongress att utreda nya sätt att organisera lärarkåren fackligt.

LR-kongressen 2020

LR: Ingen annan ska tala om för oss hur vi ska utreda

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbund tillsätter en alternativ utredning av lärarnas organisering – Eva Dekany-Ström: "Jätteviktigt att vi gör det här på vårt eget sätt."

Beslut: LR utreder lärarnas organisering

Lärarfacken

Lärarnas Riksförbunds kongress röstade på måndagen ja till att utreda en ny organisering av lärarkåren.

Per Kornhall: ”Rätt hanterat kan det bli en nystart för lärarkollektivet”

Kongress

Per Kornhall om LR:s beslut att utreda en eventuell ny organisering av Sveriges lärare.

”Trappsystem ska ge lärare lön efter beprövad erfarenhet”

Kongress

Förslag på en ny lönemodell för att säkra lärares kompetensutveckling. Det blev resultatet av LR-kongressens beslut.

Så ska LR bli mer demokratiskt

Kongress

Tätare förbundsmöten, en ny mandatfördelning och en ny avtalsdelegation ska bidra till att ge fler medlemmar mer inflytande i förbundet.

Här är LR:s nya styrelse

Kongress

Fem nya ledamöter valdes in i Lärarnas Riksförbunds styrelse på söndagen.

Årets språkliga eldsjäl

Prisade modersmålsläraren: ”Inget jag förväntat mig”

Utmärkelse

Dina Geraki har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl.

NPF

NPF-krav på lärarutbildningen: Alla ska lära sig mer om adhd

NPF

Regeringen inför nya examensmål för lärarutbildningen.

Skyttes fem råd: Så ska lärare bättre förstå elever med NPF

NPF

Alexander Skytte vill hjälpa andra lärare att förstå NPF-elever bättre. 

Debatt

"Mindre undervisning och mer bedömning är en ekvation som inte går ihop"

Debatt

Elever undviker att ställa frågor i klassrummet på grund av rädslan att bli bedömd, skriver läraren Sophie Zail.

Kommentera
Lärarlegitimation

Kämpade för krav på legitimation – nu förlorar han själv jobbet

Behörighet

Sebüktay Kaan har kämpat för legitimationskrav på modersmålslärare. Nu förlorar han själv jobbet – medan icke-legitimerade lärare får ha kvar sina tjänster.

Sex och samlevnad

Läraren: ”Vi måste våga problematisera vad som händer”

Sexualundervisningen

Beslutet om att alla blivande lärare ska utbildas i sexualkunskap kan leda till en mer jämlik skola, menar Annika Sjödahl. 

Utsatta områden

Läraren om gängkriminaliteten: Saknas resurser att hjälpa elever

Brott

"Det börjar redan i lågstadiet."

Nedskärningar i skolan

Läraren om skolans sparkrav: ”Vi bryter mot lagen och barnen far illa”

Nedskärningar

När Borlänge kommun sparar på skolan står elever utan särskilt stöd och stöd på modersmål – i strid med skollagen.

Lärare smittade: Så är corona-läget i skolorna

Corona

Sex anställda på en grundskola i Lund har smittats av corona.

Så ser svensklärarna på bristande skrivkunskaper

Svenska

Unga vuxna skriver för dåligt. Konsekvenserna är att de väljs bort i arbetslivet eller får svårt att klara högre studier, enligt en ny dokumentär från UR.

Ny bok: Tvålärarsystem behöver inte kosta mer

Tvålärarsystem

I tider av nedskärningar kan ett tvålärarsystem kännas som en utopi. Men Lotta Elmbro menar att metoden inte behöver kosta mer.
 

corona i undervisningen

Han låter eleverna skriva nya kapitel i corona-historien

Corona i undervisningen

Läraren Karl Liljas valde att ägna sista tiden av vårterminen till att samla in elevernas upplevelser av pandemin.

”Det är berättelser om corona som måste samlas in”

Corona

Eleverna Verina Attalla och Julia Isaksson är två av alla som har skrivit berättelser till Stadsmuseets insamling.

Debatt

”Den tidiga läsinlärningen – samhällets livlina?”

Debatt

”Lärarna är idag i en situation där målen är otydliga och vägen dit kantad av ’hjälpmedel’ som snarare stjälper än hjälper”, skriver Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet.

Kommentera
Arbetsmiljö

De har hittat en nyckel till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

”Arbetsmiljöarbete är så komplext – det är en färskvara”

Skolstart

SPSM: Så blir skolstarten bättre för elever med NPF

Skolstart 

SPSM:s Lennart Hansson vet vad som krävs för att elever med NPF ska få en lyckad terminsstart.

lärarexamen

Allt färre grundskolelärare har examen

Lärarexamen

”Tragiskt att ett av Sveriges viktigaste yrken inte är tillräckligt attraktivt”

Coronaviruset

Stora skillnader i hur skolor har rustat vid skolstarten

Arbetsmiljö

”Jag vet flera kollegor som känner samma oro som jag gör”

Lönegranskning

Lärarnas skilda löner – så mycket tjänar de

Lön

Skolvärldens granskning av Sveriges lärarlöner visar stora skillnader i hur kommuner satsar på lärare och studie- och yrkesvägledare.

Friskolor

Skolvärldens siffror visar: Födelseland styr val av skolform

Friskolor

Barn födda i länder med hög utbildningsnivå som har invandrat till Sverige går i friskola i betydligt större utsträckning än barn från fattiga länder, visar Skolvärldens granskning.

Debatt

Bättre psykisk hälsa i skolan med mental träning

Debatt

Författaren och föreläsaren Maria Braula vädjar till lärarna: Ge eleverna metoder att hantera sin stress.

Kommentera
Terminsstart

Riskgruppsläraren: ”Jag vill jobba i klassrummet”

Corona

Läraren Eva Dahlberg Cramér slits mellan kärleken till att undervisa och rädslan för att drabbas av det virus som riskerar ta hennes liv.

vuxenutbildning

Lärare om nedläggningen: ”Det känns som ett hån”

Vuxenutbildning

Växjö väljer att lägga ner all vuxenutbildning i kommunal regi.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolverket hemligstämplar vilka skolor som finns i Sverige

Beslut

Registret över vilka skolor som finns i Sverige – kommunala såväl som privata – hemligstämplas av Skolverket.

Skolverket om sekretessen: ”Hade inget alternativ”

Beslut

Skolverket uppger att man inte hade något annat val än att sluta publicera uppgifter om enskilda skolor.

Åsa Fahlén: ”Lagen behöver ändras”

Beslut

Offentlighetsprincipen bör även omfatta skattefinansierade friskolor. Det menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så vill riksdagspartierna hantera skolstatistik i framtiden

Enkät

Politikerna i riksdagens utbildningsutskott vill göra det möjligt för Skolverket att även i framtiden publicera statistik om enskilda skolor.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons