marcus_larsson_klassrum
Coronaviruset

Marcus Larsson: Sänk kraven på lärarna i corona-krisen

Om landets lärare ska slippa bränna ut sig måste ansvariga politiker sluta låtsas att undervisningskvaliteten inte blir lidande av coronakrisen, menar läraren och skoldebattören Marcus Larsson.
– Staten måste sänka kraven om vi ska ha några lärare kvar när det här väl är över, säger han.

Med bara någon enstaka dags varsel fick lärarna på gymnasiet ställa om sin undervisning till att bedrivas till 100 procent digitalt och på distans. I grundskolan försöker man undervisa halva klassen i klassrummet och andra halvan hemma. Samtidigt är många lärare själva hemma med potentiella coronasymptom. Att i det läget tala om bibehållen kvalitet på undervisning sätter orealistiska förväntningar på landets lärare, menar Marcus Larsson, lärare och engagerad i Tankesmedjan Balans.

– Man har inte samma möjligheter att lära elever saker och ting när de sitter hemma framför en dator. Ändå ser man attityden från rektorer och kommunpolitiker att ”nu måste vi säkra elevernas undervisningstid” och ”nu ska vi se till att kvaliteten inte blir lidande.” Men det är klart att den blir, säger han.

Han tror att folk i allmänhet förstår att det inte går att förvänta sig samma kvalitet på undervisningen i det rådande läget, men menar att budskapet måste komma från huvudmännen. Och för att det ska bli möjligt krävs nya bud från riksdagen.

– Så länge politiker på riksplanet inte säger något annat så är det huvudmännens uppdrag att säkerställa bibehållen kvalitet. Därför lever lärare med en känsla av att inte räcka till, för det kommer man inte göra.

Tror du att lärare riskerar att köra slut på sig om de tar i för mycket nu?

– Det vore jättekonstigt om det inte blev så. Alla vill förstås göra det där lilla extra i det här läget, men kroppens stressystem förändras inte av att det pågår en coronakris. Jag har redan fått många meddelanden från lärare som känner att ”jag orkar inte det här”. Och det är klart man inte gör om man redan ligger på gränsen. Vi hade ju massiva nedskärningar i skolan redan innan det här skedde. Glappet mellan förväntningar och resurser inom skolan var redan stort, och med coronasituationen blir det ännu större, säger Marcus Larsson.

Han påpekar att det inte handlar om att någon ska tycka speciellt synd om just lärarna, samtidigt som vårdpersonal jobbar extra skift och tusentals andra har blivit av med sina jobb. Men han befarar att orimliga förväntningar på lärarna kan leda till ödesdigra konsekvenser i förlängningen.

– Lärare har fått höra av sin rektor att de måste hålla koll på undervisningstiden nu, timme för timme och minut för minut, för att missad tid ska tas igen längre fram. Så man har ett högt tryck nu plus att lärarna får höra att undervisningstiden kommer att öka efteråt.

Vad vill du höra från utbildningsminister Anna Ekström?

– Redan under nedskärningsvågen ställde jag frågan till Anna Ekström, ”vilka förväntningar tänker du sänka?”. Det fick jag såklart inget svar på, det finns ju liksom inte i den moderna människans synsätt att sänka förväntningar. Men tar man ansvar för de här människornas hälsa kan man inte förvänta sig samma resultat, samma individualisering av undervisningen eller samma kvalitet på betygsättning. Förutsättningarna har förändrats, och då behöver reglerna ändras, säger Marcus Larsson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm