Vi ser ljuset i coronatunneln
Vi har nu mer än 40 000 smittade i covid per dag. Men ändå verkar inte situationen på IVA bli i närheten av var vi var under den första och andra vågen. Detta beror på två olika saker: Dels verkar omikron vara en annan typ av sjukdom. Viruset har evolverat till att infektera de övre luftvägarna för att på så vis snabbt kunna ta sig från värd till värd vilket också mildrat sjukdomens effekter och så att vaccinationerna också ger skydd mot svår sjukdom fats viruset lyckas ta sig förbi dem.
Smittotakten och sjukdomsbilden, tillsammans med vaccinationerna, gör att vi kan ana slutet på tunneln – fastän det är som mörkast om man bara ser till hur många som smittas.
Det är en bit kvar. Inte minst vad gäller dem som nu arbetar i skolan där elever, lärare och familjemedlemmar nu blir smittade i en takt som gör det svårt att upprätthålla vettig verksamhet på många skolor, precis som inom andra sektorer.
Det lustiga i detta är att coronapandemin, nu den tredje våren, beter sig så som Folkhälsomyndigheten från början menade att den skulle bete sig. Kommer ni ihåg när deras konsult Johan Giesecke stod och sade att det var en vanlig influensa, att den skulle snabbt sprida sig i befolkningen och sedan skulle den vara över? Hur Folkhälsomyndigheten med ljus och lykta sökte efter bevis på flockimmunitet som aldrig visade sig?
”Vi måste rida ut den här stormvågen”
Men nu är vi där, för dödligheten har minskat och sjukdomen fungerar nu, med vaccinationer och mutationer, likt den influensa myndighetens ursprungliga pandemiplan byggde på.
Jag menar att vi nu ser slutet på tunneln – fast vi måste rida ut den här stormvågen först. Sedan tycker jag att samhället skulle inse hur hårt detta har slitit på lärarkår, skolledare, skolchefer och alla andra som jobbat inom skolan.
Ni som arbetar dagligen där är värda en eloge efter allt detta, och jag hoppas innerligen att era arbetsgivare ger er ett kännbart bevis på uppskattning så småningom.
Loven i vår och sedan sommarlovet kommer också vara av stor betydelse för vår möjlighet att ta igen oss.
Låt oss göra det ordentligt!
Välj kategori
- Administration
- Arbetsmiljö
- Bedömning
- Bibliotek
- corona
- Debatt
- Elevhälsa
- Fackligt
- Forskning
- Friskolor
- Grundskola
- Gymnasium
- IT
- Komvux
- Krönika
- Lärarutbildning
- Ledarskap
- Legitimation
- Likvärdighet
- Löner och avtal
- Matematik, NO och teknik
- NPF
- Särskilt stöd
- Sfi
- Skolledning
- Specialpedagogik
- Studie- och yrkesvägledning
- Undervisningsmetoder
- Utbildningspolitik
- Yrkesutbildningar
Välj år/månad
-
2022
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2021
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2020
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2019
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2018
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2017
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2016
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december
-
2015
- Hela året
- januari
- februari
- mars
- april
- maj
- juni
- juli
- augusti
- september
- oktober
- november
- december